Webteksten onderhouden: de grootste valkuil

Dat duidelijke teksten een waardevolle investering en onmisbare marketing tool zijn voor een professionele website, is voor steeds meer bedrijven duidelijk. Kwalitatieve teksten maken van je website een aantrekkelijk visitekaartje dat leidt tot meer bezoekers, hogere conversies, tevreden klanten en dus… meer opbrengst!

De grootste valkuil ontstaat echter vaak nadat een website is opgeleverd; het onderhoud van de webteksten. Vanwege tijdgebrek wordt er niet genoeg aandacht gegeven aan de site en wordt er gehaast informatie en nieuws toegevoegd. In veel gevallen wordt er zelfs helemaal niet meer naar de site omgekeken en veroudert data in hoog tempo. Het gevaar ligt dus om de hoek dat je snel weer terug bij af bent, en dit is funest voor je vindbaarheid.

Dus hoe onderhoud je de teksten op je website op een makkelijke manier die niet teveel tijd kost? Wanneer de basis van je webteksten goed is, kan onderstaande tip iedereen helpen:

In plaats van tekst toe te voegen op een website, bedenk eens hoe je een tekst kan ‘invoegen’.

Ga hierbij de volgende checklist af:

  • Is het geheel nieuwe informatie?
  • Zo nee: vervangt het oude informatie? Vervang deze dan ook letterlijk op dezelfde plek.
  • Zo ja: verdient deze info een nieuwe plek op de website of hoort het thuis bij een bestaand onderdeel? Wees kritisch in deze keuze!
  • Waar hoort de tekst qua flow thuis op een specifieke pagina? Denk aan chronologie en categorieën.
  • Is er vaker soortgelijke ‘nieuwe’ informatie; loont het bijvoorbeeld om een nieuwspagina aan te maken?
  • Is het specifieke info die niet op een bestaande of geheel nieuwe plek thuishoort? Overweeg dan een blogpost aan te maken over dit onderwerp.
  • Wil je een verhaal vertellen, een voorbeeld geven of een tip delen? Maak dan ook hier een blogpost voor aan.

Algemene én actuele informatie

Probeer ook over het geheel de teksten op je website zo algemeen mogelijk te houden, zodat je zo min mogelijk hoeft aan te passen. Dit vergeet je namelijk snel. Probeer bijvoorbeeld uitdrukkingen als ‘dit jaar’ of ‘ deze maand’ te vermijden.

Zorg aan de andere kant ook ervoor dat een deel van je website open staat voor nieuwe informatie die altijd up to date is; zoals een nieuwspagina of blog. Zoekmachines als Google zien graag dat een website blijft veranderen.

Hulp nodig?

Met deze kleine stappen kun je jouw webteksten beter gaan onderhouden op een efficiënte wijze. Heb je nog geen goede basis voor jouw website teksten of dienen deze grondig aangepakt te worden? Dan loont het de moeite eens te praten met een professionele tekstschrijver.

Wat vond je van deze post? Geef hieronder jouw score:

1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (2 votes, average: 4,50 out of 5)
Loading...