Je hoort de laatste tijd steeds vaker de term ‘storytelling’ voorbijkomen als het gaat om marketing en communicatie. Maar wat houdt het eigenlijk in en hoe kun jij het inzetten?

Tot een aantal jaren terug waren vooral harde feiten en cijfers erg belangrijk voor de promotie van een product of dienst. Hoeveel wordt er verkocht? Hoeveel levert het op? Welk percentage van de klanten is tevreden? Maar de laatste jaren vindt er een duidelijke verschuiving plaats. Steeds meer mensen zijn namelijk benieuwd naar het verhaal achter een product of bedrijf.

Gunfactor dankzij storytelling

Het uitdragen van deze identiteit, een persoonlijk stempel, zal ervoor zorgen dat mensen een merk beter distingeren. Je valt op tussen de rest die hetzelfde product aanbiedt. Klanten en potentiële klanten zullen jouw verhaal beter onthouden dan de verkoopcijfers. Je wilt dat zij een band creëren met jouw merk; dat er een gunfactor ontstaat. Je koopt namelijk niet alleen een product, maar ook een gevoel.

Vraag jezelf dus niet af ‘wat wil ik verkopen?’, maar ‘welk verhaal wil ik vertellen?’ Houd je doel voor ogen en denk aan de weg hier naartoe. Er zullen gegarandeerd interessante details zijn! Hoe oud is het bedrijf bijvoorbeeld? Wie is de oprichter en waarom is die toen gestart? Is het een familiebedrijf? Gebruik dit allemaal!

Welke reis legt jouw product af voordat het in de winkel ligt?

Laten we een voorbeeld nemen: jij verkoopt chocolade. Natuurlijk is jouw doel om zoveel mogelijk repen te verkopen. Maar probeer eens verder te kijken dan die bewuste reep. Denk aan het achtergrondverhaal. Waar komt jouw product vandaan? Wellicht komt de cacao uit een mooi land als Peru en kun je daar prachtige foto’s van gebruiken. Of kun je meer vertellen over de mensen achter het productieproces? Bijvoorbeeld over Juan die elke dag een reep mee naar huis neemt voor zijn kinderen. Welke reis legt jouw product af voordat het in de winkel ligt? Is de oorsprong duurzaam of biologisch? Vertel hier dan over; dat is storytelling!

Blijf altijd eerlijk!

Pas wel op dat je nooit, maar dan ook nooit liegt! Het is tegenwoordig erg populair om duurzaam te zijn, en daarom roepen ook steeds meer bedrijven ongegrond dat ze dit zijn. Denk aan een commercial met vrolijke koeien in de wei voor een merk kaas dat louter melk van stalkoeien gebruikt… Wees in je storytelling dus altijd eerlijk, maar focus hierbij op de leuke en bijzondere aspecten en diep die verder uit.

Hulp nodig?

Geen tijd of zin om zelf je verhaal uit te werken? Neem dan een tekstschrijver in de arm die voor jou de research kan doen en een mooi verhaal kan schrijven dat past bij jouw merk.

Wat vond je van deze post? Geef hieronder jouw score:

1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (2 votes, average: 5,00 out of 5)
Loading...